Keeper worden…..dat doe je niet zomaar!

Nieuws afbeelding 10-5-2011

Door de jaren heen heb ik al heel veel keepers gesproken en we zijn het er allemaal over eens; keeper zijn is toch wel iets bijzonders. Een goede keeper worden is nog niet zo simpel. Je moet niet alleen goede reflexen hebben maar ook lenig, sterk en snel zijn. En dat is nog maar het begin…

Als keeper leer je ook relativeren (Want: Ja, het is rot dat er een doelpunt in ging maar wat was jouw aandeel en hoe kun je dat volgende keer beter doen….) Ook ga je leren om je verdediging te sturen, strategisch te denken om een aanval te voorkomen voordat er op het doel wordt geschoten en verder denken om de bal ook nog eens mooi weg te werken zodat je team direct in de aanval kan. En dat terwijl je net doet alsof het je geen enkele moeite kost en je alles onder controle hebt zodat de tegenstander flink onder de indruk is. Pff, dat is geen kleine klus. Daar heb je een soort supermensen voor nodig. Gelukkig is het, net als met veldspelers, een combinatie van talent en training.

“Keepers zijn een beetje gek,” wordt er wel eens beweerd. Omdat we blijven staan als er op ons geschoten wordt. Ik denk dan altijd aan de spitsen die ik vol zie duiken om toch nog net de tip te kunnen maken. Met alleen een paar scheenbeschermers en een bitje tussen een aanstormende keep en een vliegende bal springen………..dan doe ik toch liever gek met mijn legguards, keepersbroek, bodyprotector, helm en handschoenen aan…..

“Als je keept beweeg je maar weinig.” Nu, dat kan ik niet ontkennen. Er zijn wedstrijden dat je inderdaad alleen maar staat te kijken hoe het gras groeit. (En dat is met kunstgras best saai.) Er zijn echter ook wedstrijden dat je alle hoeken van je doel en cirkel al hebt gezien terwijl de voorhoede wacht op die ene counter. De acties die je als keeper onderneemt zijn kort maar krachtig. Ineens een sprint naar de kop om de tegenstander met een headfirst te stoppen of een sprong naar je verre hoek om die push over het doel te kaatsen. Dit vraagt een andere vorm van conditie en lenigheid. Afhankelijk van de kwaliteit van je team en de tegenstander zal iedere speler wedstrijden hebben die hard werken zijn of een stuk rustiger.

Er valt van alles te zeggen over keepen en het meeste is hartstikke waar. En daar zijn we eigenlijk best trots op. Want het gevoel dat je krijgt als je met je team keihard hebt gewerkt om een goede wedstrijd te spelen en jij in de laatste minuut die knalharde strafcorner met het puntje van je klomp er nog uit weet te tikken………….beter dan dat wordt het niet!

Keepers-commissie