In Memoriam : Ineke Bekkers - Borghouts : Erelid MHC Alliance

Nieuws afbeelding 11-4-2020

Lieve en goede Ineke is overleden. Ze is niet meer onder ons. Een grote schok voor Jan Paul en Lodewijk, haar beide zonen. Wij wensen hen alle sterkte met het verlies van hun moeder. Ze waren hecht met elkaar.

Ook Alliance rouwt. Zo’n 70 jaar was Ineke lid van de vereniging. Ze leeft voort in de harten van velen binnen Alliance voor wie ze onlosmakelijk verbonden blijft met de geschiedenis van de club. De hockeyclub die haar zo intens dierbaar was, tot op het laatste moment.

Het moet rond 1950 zijn geweest, we weten het niet precies, dat Ineke Borghouts zich aanmeldde als lid van Alliance. Niet alleen bleek zij al snel een talentvolle hockeyster te zijn, ook ontpopte zij zich als iemand die graag de handen uit de mouwen steekt voor de vereniging. Zo trad zij in 1956 toe tot het Bestuur met de functie van Wedstrijdsecretaris. Een belangrijke functie in de tijd-zonder-internet die zij een aantal jaren heeft uitgeoefend. Jan Bekkers, telg van de roemruchte Bekkers-familie binnen Alliance, liet een oogje vallen op Ineke. Dat bleek wederzijds. Ineke werd Ineke Bekkers-Borghouts en het gezin kwam lange tijd op de eerste plaats. Jan Paul en Lodewijk Bekkers zijn met de Alliance-lepel in de mond geboren.

In 1972 pakt Ineke de bestuurlijke draad weer op en maakte een zit van maar liefst 13 bestuursjaren aan een stuk achter elkaar. Een unicum binnen Alliance. Na afloop van die periode werd zij terecht benoemd tot Erelid van Alliance. Maar wie dacht dat daarmee de kous af was, nee. Ook daarna heeft zij zich in meerdere functies dienstbaar gemaakt voor onze club. Denk aan de lustrumcommissie voor de Old Timers en de Archiefcommissie waardoor Alliance goed zicht kreeg op haar eigen verleden. Veelal samen met Anneke, Marijke en Riet, vriendinnen en toeverlaten door de jaren heen. De vier trutjes noemden zij zichzelf. Powerladies zou hen meer recht hebben gedaan.

Maar los van dit alles, Ineke was gewoon een hele lieve vrouw. Met wie je kunt lachen en grapjes kunt maken en die heel opgewekt kan zijn. Maar die ook serieus kan zijn, de nodige zorgen kent maar ze ook aan de kant kan zetten. Zeker zichzelf niet op de eerste plaats stelt maar belangstellend is hoe het met jou gaat. Altijd enthousiast en te porren voor een goed plan.

En natuurlijk, hoe gaat het met Alliance? Altijd nog betrokken, vooraan zittend bij de ALV’s. Aanwezig bij iedere thuiswedstrijd van Dames 1. Het liefst op het bankje buiten. Op het terras voor het clubhuis. Daar kon je Ineke uittekenen. Met aanmoedigingen voor de speelsters en adviezen voor de scheidsen. In de pauze even snel naar binnen, na de wedstrijd het verdiende afzakkertje. Lief mens, wat zullen wij je missen. Verenigingsvrouw in hart en nieren. Rust zacht.