Vandaag zijn wij jarig & 90 jaar oud

Nieuws afbeelding 27-9-2017

Vandaag - woensdag 27 september 2017 - viert onze club haar 90e verjaardag. Een mooie mijlpaal die ook dit jaar niet ongemerkt voorbij zal gaan. Vanmiddag zal de verjaardag officieel worden gevierd door ons bestuur met tal van genodigden op onze club. Zaterdag 30 september zal de verjaardag worden gevierd met alle ouders, leden, vrijwilligers en belangstellenden rondom het grootse 18+-Lustrumfeest. Hiervoor is dus iedereen boven de 18 jaar van harte uitgenodigd.

Op 7 oktober a.s. zal dan het Jeugdbestuur zich laten gelden met een spetterend AB-feest (nog maar enkele kaartjes beschikbaar) en zal DJ-Dave Roelvink de zaal op z'n kop zetten. Het hele jaar door zullen er tal van activiteiten worden georganiseerd door de Lustrumfeest-commissie onder aanvoering van Klaske & Nicolette. Houd onze site goed in de gaten voor alle aankondigingen,

Was je altijd al benieuwd naar onze geschiedenis? Dan geven we je hierbij een klein voorproefje :

Onze vereniging werd opgericht in het begin van het schooljaar 1927-28 met een oproep van Charles van Rooy, leerling uit klas 2B van het Triniteitslyceum te Haarlem. Op het prikbord hing de volgende tekst:
'Wie lid wil worden van een hockeyclub kan zich opgeven bij Ch. Van Rooy 2B'.
Een dag of wat later stond er handgeschreven bij ‘contributie ƒ 2,50'. Maar kennelijk betekende dit toch een wat al te grote aanslag op de persoonlijke begroting van de scholieren, want uiteindelijk werd volstaan met een contributie van ƒ 1, -.

De oprichter had ook al een naam voor zijn hockeyclub in gedachten: Hockeyclub Triniteits College, oftewel H.T.C. Maar de toenmalige rector van het katholieke Triniteitslyceum, pater Vlaar, vond het leuk als alle sportclubs van het lyceum dezelfde naam droegen en wilde de club, net als de schoolvoetbalclub, liever Alliance noemen. Het werd uiteindelijk een compromis: H.T.C. Alliance.

Eerste competitiewedstrijd

De eerste jaren werd getraind en gespeeld op de sportvelden aan de Zijlweg in Haarlem. Alliance speelde toen niet meer dan drie wedstrijden per jaar. De eerste echte competitiewedstrijd in de NHHB speelde Alliance op 14 december 1929 tegen Be Fair 2 in Hilversum. Er werd gewonnen met 3-6. Om meer wedstrijden te spelen, moest de club lid worden van de Noord-Hollandse Hockey Bond. Statuten werden daartoe opgesteld en ingediend en op 26 november 1929 werd H.T.C. Alliance aangenomen als lid van de NHHB. Na de koninklijke goedkeuring mocht Alliance de gehele competitie meespelen. De officiële oprichtingsdatum werd vastgesteld op 27 september 1927.

In 1935 verhuisde de club naar de Heemsteedse Molenwerfslaan (momenteel loopt daar de Cruquiusweg). Door de slechte conditie van dit veld, waardoor Alliance bijna dreigde te degraderen, besloot de club in 1936 uit te wijken naar de Sportparklaan in Heemstede. Er werd een terrein gehuurd van de Stichting Heemsteedse Sportparken, waar nu nog steeds wordt gespeeld. Door de grote afstand vanuit Heemstede naar het Triniteitslyceum verwaterde de band met het lyceum enigszins en werden ook niet-leerlingen van het lyceum lid van de vereniging.

1932: geblokte shirts
Hoe komt Alliance aan de geblokte shirts? Er werd in eerste instantie gespeeld in wit shirt en zwarte broek. Alliance werd in 1932 opgenomen in de Nederlandse Hockey Bond, de NHB, maar onder de voorwaarde dat het tenue werd aangepast! Want de grote broer Amsterdam speelde ook in wit en zwart en eenzelfde tenue voor twee verenigingen in één afdeling was niet toegestaan. Hesjes en reserve-shirts bestonden nog niet in die tijd.

Bestuur en leden wilden de kleurencombinatie niet loslaten, maar een andere zwart-witcombinatie was niet zo gemakkelijk te vinden. Smalle strepen (á la Sparta) was helemaal niets en een brede zwarte streep (á la Ajax) kon evenmin genade vinden. Toen kwam het idee op van de wit-zwarte blokken, maar het leek onuitvoerbaar: geen enkele sportwinkel kon ze leveren.

Het vasthoudende bestuur kwam uiteindelijk uit bij de Tweka-fabrieken die ze speciaal voor Alliance gingen maken. De fabriek snapte eerst niet wat die jongens eigenlijk wilden maar uiteindelijk had Alliance als eerste geblokte shirts. De dames speelden nog in witte blouses omdat de wat strakke geblokte shirts te veel aftekenden.. Pas zo'n dertig jaar later, toen deze als blouse geleverd konden worden, gingen ook de dames geblokt over de velden.