Stella Bartlema: ‘positie kiezen op het veld is het allerbelangrijkst’.

Nieuws afbeelding 13-12-2012
Afgelopen week was Stella Bartlema de tweede spreker in de AHA Masterclass-serie. Stella is tweevoudig Olympisch scheidsrechter en vertelde openhartig over haar ervaringen in het veld. Zelfs voor doorgewinterde scheidsrechters was er genoeg te leren.

Meerennnen
Stella schroomde niet om ongezouten haar mening te geven. Zo vindt zij scheidsrechters die niet meerennen naar de cirkel niet geloofwaardig. ‘Ze moeten er natuurlijk wel een beetje hun best voor doen’ zegt ze. Want scheidsrechters die van 30 meter afstand belangrijke beslissingen nemen zitten er te vaak naast. Volgens Stella is 90% van de foute beslissingen te herleiden naar een foute positie van de scheids. ‘Vooral bij onervaren scheidsrechters zien we vaak dat ze van te grote afstand het spel beoordelen. Eigenlijk kun je er niet dicht genoeg op staan’ zei Stella.

Alsjeblieft
Ook vindt Stella dat scheidsrechters zelf nooit arrogant moeten zijn. ‘Ik zeg altijd ‘alsjeblieft’ tegen spelers. Wil je alsjeblieft achter de lijn gaan staan? Dat scheelt een stuk bij de acceptatie. Zo wil ik zelf namelijk ook behandeld worden’. Als coaches uit hun dak gaan vraag ik ook of ze dat ‘alsjeblieft’ niet meer willen doen. Gaat het daarna nog door, dan word ik heel resoluut. Dan zet ik de tijd stil en roep ik de aanvoerder. Ik zeg hem dan ‘jij hebt een probleem, want je coach luistert niet naar mij en zo ga ik niet verder met de wedstrijd’. Dan moet een veertienjarige zijn coach gaan uitleggen dat hij echt zijn mond moet houden’.

Praten in het veld
Stella vertelde dat ze pas nog van een speler het compliment kreeg dat ze altijd praatte in het veld. Als ik voordeel geef roep ik ook ‘ga door!’. Spelers hoeven dan niet te kijken maar kunnen gelijk doorspelen. En als je dan toch een keer een fout maakt als scheids, dan zeg ik gewoon even sorry. Want geen van de spelers in het veld is foutloos, waarom zou ik dat dan wel moeten zijn? Als dat maar geen tien keer gebeurt in een wedstrijd!

Beau van Santen

15-12-2012 @ 15:25:40 |Dag