De Scheids

Nieuws afbeelding 17-5-2023
Een bezorgde bondsscheidsrechter stuurde mij een link naar een filmpje van de KNHB op Facebook. Topscheidsrechter (en ‘positivo’) Coen van Bunge organiseert een ‘college tour’ voor clubscheidsrechters waarbij hij hen ook zo hard mogelijk op een fluitje laat blazen. De sterkte van het signaal wordt gemeten met een decibelmeter: 121.7 dB wordt aan de glunderende jongen meegedeeld.

Of we hier werkelijk moeten spreken van een opzienbarende prestatie laat ik in het midden. Wat wél opvalt is dat zowel de jongen als degene met de decibelmeter gehoorbescherming dragen. Zo’n grote koptelefoon die bouwvakkers hebben. Heel verstandig want 121 dB is in de donkerrode gevarenzone! Echter, gezien het feit dat de KNHB elke mogelijke relatie tussen fluiten en gehoorschade ontkent is de voorzorgsmaatregel toch wel opzienbarend.

Sommigen van u zullen het artikel over gehoorschade in het hockey hebben gelezen dat op 24 maart in het Haarlems Dagblad verscheen. In dit artikel pleit ik voor het gebruik van de elektronische fluit omdat er steeds meer wetenschappelijke aanwijzingen zijn dat fluiten slecht is voor je gehoor. De door de journalist geïnterviewde audioloog sloeg de spijker op zijn kop. Er lijkt een verband te zijn tussen fluiten en gehoorschade en dus moet dat nader worden onderzocht. Maar dat kost tijd. Vooruitlopend daarop kunnen we gehoorschade beter voorkomen dan genezen. Waarbij hij -zeker onbedoeld- de suggestie wekt dat gehoorschade ís te genezen…

In het artikel werd ook een KNO arts opgevoerd. Hij stelde dat blazen op een scheidsrechtersfluit geen veroorzaker kan zijn van schade aan je eigen gehoor. Nu ben ik geen arts, maar ik had al na een uur googelen voldoende wetenschappelijk bewijs gevonden dat zijn ongelijk aantoonde. Als klap op de vuurpijl had de man ook nog een negatieve opinie over de werking van de elektronische fluit op het sportveld. Ook die mening kan aan de prullenbak worden toegevoegd: Ik heb inmiddels tientallen wedstrijden gefloten met deze fluit en dat gaat prima. Dankuwel.

Ik heb nog een andere aanwijzing dat de fluit op enorme schaal gehoorschade toebrengt. Tijdens de EHL finale heren waren er regelmatig spreekkoren te horen: ‘Alle Duitsers zijn homo’s’. Ik zat gewoon thuis op de bank, maar kon horen dat tientallen mensen dit in het stadion scandeerden. Meerdere keren. Maar verder lijkt niemand dit te hebben gehoord. Duizenden mensen in een stadion hebben dit gemist. En noch de NOS presentator, noch de organisatoren (EHF en KNHB), noch de scheidsrechters reageerden op deze discriminatie.
Voetbalwedstrijden worden er tegenwoordig om stilgelegd. Kamervragen gesteld. Wetten aangepast. Stadionverboden uitgeschreven. Maar bij ons, in het tolerante en nette hockey, bleef het oorverdovend stil. En daar word ik nou stil van.

Erik Jan Verhulst

PS Dit was mijn 49e en laatste column als ‘de Scheids’. Dank voor uw aandacht in de afgelopen jaren. Van harte wens ik u toe dat de hockeysport ons weer gaat inspireren.

De redactie bedankt Erik Jan namens Alliance voor zijn bijdrage aan deze column afgelopen jaren .

Deze column valt buiten de redactie van Alliance en behandelt situaties op en naast het veld vanuit het perspectief van de scheidsrechter en zijn uit het leven gegrepen; de situaties zijn vaak door de auteur zelf meegemaakt. Verder hebben ze doorgaans een link met de spelregels. Meestal getuigt ‘de Scheids’ van het plezier in het hockey, soms probeert het een bijdrage te leveren aan een bestaande discussie of een nieuwe op te starten.

De eerste publicaties verscheen op 4 september 2014. Deze en alle daarop volgende publicaties zijn hier beschikbaar (link).

Heb je vragen/opmerkingen of interessante nieuwtjes, weetjes, leuke foto's of verzoekjes? Stuur ze naar [email protected]. Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Volg je Alliance al op Instagram en Facebook? Klik op de icoontje voor de nieuwsberichten en meer korte updates.
----

Wil je een indruk krijgen van wat er allemaal gebeurd is op de club of zoek je een specifiek bericht? Oude nieuwsberichten kan je nalezen want staan allemaal nog op de website. Klik hier (link) voor het archiefoverzicht.

Hestia de Vries

26-5-2023 @ 17:44:39 |Dank voor je 49 observaties!