Arbitrage

Ewoud Meeuwissen nieuwe voorzitter Arbitragecommissie na ruim 10 jaar Maurits van der Heijden

Nieuws afbeelding 7-3-2023
Vlnr: Maurits van der Heijden, Olivier van Nieuwenhuizen, Ewoud Meeuwissen, Claire van Diemen

Voor een hele generatie jeugdspelers en vele senioren en ouders is Maurits het gezicht van de scheidsrechters op Alliance. Hij heeft met veel elan de functie van voorzitter van de Arbitragecommissie uitgevoerd en draagt nu het stokje en de fluit over aan Ewoud Meeuwissen.

Maurits (Erelid sinds 2022 en Lid van Verdienste sinds 2017) blijft actief in de commissie op gebied van opleidingen en op het veld als (bonds)scheidsrechter.

Voor Ewoud is het een eer de functie van over te nemen: "Naarmate je vaker een wedstrijd fluit, krijg je er steeds meer aardigheid in. En als je na afloop waardering van de spelers, coach en publiek krijgt, is dat helemaal leuk natuurlijk. De spelers en coaches verdienen dat het goed geregeld is en het spel scherp en sportief gespeeld kan worden. Daarvoor doen alle scheidsrechters hun best. Voor mezelf vind ik het een mooie ontwikkeling om mijn hockey ervaring nu ook op deze manier in te zetten. Ik ben enthousiast geworden toen mijn dochters gingen hockeyen, heb teams gecoacht, speel zelf in H45-1 en wordt dit seizoen opgeleid tot CS+ scheids. Ik zie er naar uit om beleid en organisatie te continueren. We moeten als vereniging alert zijn op ontwikkelingen, daarop blijven aansluiten en als het even kan verder professionaliseren."

Maurits is zelf als organisator ook nauw betrokken bij de CS+ opleiding die Alliance samen met 4 andere clubs uit Kennemerland vormgeeft en uitvoert. Het voordeel van samenwerken met andere verenigingen is dat een grote groep zorgt voor een goede onderlinge leerervaring, het maakt het gemakkelijker om sprekers aan te trekken en vraagt per saldo minder tijd van elke vereniging. Met als resultaat goed niveau arbitrage tijdens wedstrijden die we als clubs in de regio ook relatief vaak tegen elkaar spelen.

Maurits: "Ik ben ooit door Erik Jan Verhulst gevraagd of ik toe wilde treden tot het bestuur om met name de arbitrage op Alliance naar een hoger niveau te brengen. We hebben sindsdien een mooie ontwikkeling doorgemaakt en we zien dat de opfrisavonden goed werken. Dat doen we voor nieuwe en bestaande scheidsrechters voor op het veld en in de zaal. Kennis van de regels en inzicht door middel van praktijkvoorbeelden geeft iemand het zelfvertrouwen dat hij of zij nodig heeft om een wedstrijd als scheidsrechter te begeleiden. We helpen graag nieuwe ouder-scheidsrechters en moedigen jeugdspelers aan om veel te fluiten."

Daan Beekhuis, voorzitter van Alliance voegt hier aan toe: "De scheidsrechter is de 3e partij op het veld en levert een essentiële bijdrage voor een leuke hockeywedstrijd. Net als hockeyers moeten we scheidsrechters opleiden en begeleiden. We vinden het belangrijk dat iedereen met een goed gevoel over het verloop van de wedstrijd van het veld komt. Ook is het belangrijk dat scheidsrechters hun bijdrage met plezier kunnen leveren. De arbitragecommissie speelt daarin een belangrijke rol en we zijn als bestuur blij dat Ewoud continuïteit aan deze functie geeft."

Olivier heeft als bestuurslid Senioren de arbitrage in zijn portefeuille (gaat over naar de voorzitter). "We hebben een goed arbitragebeleid dat meegaat met de tijd. Het is bewonderenswaardig dat het de commissieleden lukt om elk weekend voor alle (meer dan 50) wedstrijden op zaterdag en zondag twee scheidsrechters op het veld te hebben staan. In dat kader wil ik ook Rianne Zandstra bedanken die na 10 jaar scheidsrechtersplanning met deze functie stopt. Zij is een voorbeeld van een vrijwilliger die achter de schermen heel belangrijk werk voor de club doet. De commissie doet ook belangrijk werk in het opleiden. Zo hebben dit seizoen weer 150 nieuwe Alliance scheidsrechters het KNHB examen gehaald en daar mogen we trots op zijn. Ik wil, samen met Claire als bestuurslid Breedtehockey, Maurits hartelijk bedanken voor zijn inzet. We roepen alle leden op om je vooral aan te melden als scheids want zonder kunnen we niet. En is ook leuk om te doen! We wensen Ewoud succes en plezier in zijn nieuwe rol en willen hem al bedanken voor het initiatief dat hij deze vrijwilligersfunctie op zich neemt."

Maurits heeft een groot Alliance hart en draagt zijn rol vol vertrouwen over aan Ewoud. "De KNHB is de afgelopen jaren steeds actiever geworden op scheidsrechter gebied. Ik blijf zelf enthousiast scheidsrechter op Alliance en voor de bond. Sporten met Respect staat voor mij voor alles. Het zou de basis voor iedereen op onze club moeten zijn. Plezier in het hockey en met elkaar als vereniging, daar doen we het voor! Dat moeten we actief beleven en uitdragen. Daar zal ik me sterk voor blijven maken en roep iedereen op dat met en naar elkaar te doen."

Wil je de arbitragecommisie helpen? We zoeken een opvolger voor Rianne voor de jeugd zaterdagplanning van scheidsrechters. Ook voor de senioren zondagplanning zoeken we iemand die de planning wil begeleiden. Een beschrijving van deze functies vind je hier (link).

Heb je vragen/opmerkingen of interessante nieuwtjes, weetjes, leuke foto's of verzoekjes? Stuur ze naar [email protected]. Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Volg je Alliance al op Instagram en Facebook? Klik op de icoontje voor de nieuwsberichten en meer korte updates.
----