Bestuurstafel

Een paar lessen over…..RODE KAARTEN

Nieuws afbeelding 15-4-2019 In de afgelopen maand hebben een drietal Alliance teams ervaring opgedaan met een rode kaart. Dat is meer dan in andere jaren en in ieder geval zijn dat er drie teveel. Onderschat nooit de gevolgen van een rode kaart. Als je een rode kaart krijgt dan is de kans groot dat je iets flink fout hebt gedaan. Goede kans ook dat je team het had kunnen voorkomen. En misschien ook wel je coach en zelfs de scheidsrechter.

Ik kan bij die drie rode kaarten geen specifiek patroon ontdekken want ze werden allemaal gegeven om heel uiteenlopende redenen aan een jeugdspeler, een senior lid en een coach van Alliance.

Maar er zijn wel een paar algemene lessen te trekken die ik graag met je wil delen.

Lessen voor spelers en coaches:

1. We spelen of bekijken allemaal wel eens een wedstrijd waarbij we vinden dat scheidsrechters werkelijk alles verkeerd zien. Ga je echter van elke beslissing een punt maken dan is de kans aanwezig dat de scheids jouw team daarvoor een keer gaat belonen met een kaart. Als het goed is geeft hij je eerst een groene kaart, dan een gele en als het echt niet anders kan, een rode kaart. Heeft de scheids groen-geel-rood op jou of jouw team toegepast dan kun je ervan uitgaan dat je die rode kaart echt verdiend hebt! Je moet namelijk gewoon je mond houden en beslissingen accepteren.
  2. Er zijn echter ook scheidsen die nalaten om de straffen op te bouwen via groen, naar geel naar rood. Dit zijn scheidsen die blijkbaar van verrassingen houden. Vaak zijn dat onervaren scheidsrechters die dan in de 65e minuut niets anders meer kunnen bedenken dan te zeggen dat je moet vertrekken. Want een rode kaart hebben deze scheidsrechters vaak niet bij zich. Daar ga je dan! Net toen je dacht dat deze scheids het bestaan van kaarten was vergeten word je er keihard mee geconfronteerd. We hebben het meegemaakt hoor, de afgelopen weken. In deze situatie heb je heel wat uit te leggen bij de Alliance Tuchtcommissie. Tegelijk hebben we ook oog voor het niet zo sterke optreden van de scheids.
  3. Schelden, naslaan, dreigen om iemand te slaan met je stick, enge ziekten en discriminatie zijn uitstekende redenen voor een directe rode kaart. Reken in deze gevallen op weinig clementie bij zowel de Tuchtcommissie van Alliance als die van de KNHB.
  4. Als je een rode kaart krijgt word je altijd uitgenodigd voor een gesprek met de Tuchtcommissie. Een jeugdlid kan een volwassene meenemen. Zorg in ieder geval dat je komt. Een gesprek duurt meestal een half uur en je krijgt direct de beslissing te horen. Standaardstraffen zijn 1 wedstrijd schorsing voor ‘verbale’ rode kaarten en twee wedstrijden voor ‘fysieke’ rode kaarten. De commissie wijkt waar nodig af van deze standaarden.
  5. Zie je tijdens de wedstrijd dat een scheids niet erg ervaren is? En dat de sfeer in de wedstrijd slechter wordt? Dan loop je verhoogd risico! Trap dan als team direct op de rem! Goede kans dat er in je team spelers zijn die wat sneller tegen problemen aanlopen dan anderen. Herken dat en manage deze spelers door ze tijdig te wisselen en af te laten koelen. Als aanvoerder én als coach heb je hierbij een speciale verantwoordelijkheid!

Lessen voor scheidsrechters:

1. Realiseer je dat een rode kaart een uitzonderlijk zware straf is, die voor de betrokkene een grote impact heeft: niet alleen wordt de betrokkene hoogstwaarschijnlijk geschorst door Alliance, de KNHB doet dat vrijwel zeker ook én legt ook nog boetes op. Bezint dus eer ge begint! Veel goede scheidsrechters hebben in hun leven nog nooit een rode kaart hoeven geven. Weet je het echt zeker? Geef hem dan met overtuiging.
  2. Rode kaarten kunnen tijdens de wedstrijd nooit een verrassing zijn, tenzij we te maken hebben met punt 3 hierboven (schelden, naslaan etc) . Een goede strafopbouw is dus echt noodzakelijk voordat je uitkomt bij een rode kaart.
  3. Het kan nooit zo zijn dat een speler pas op het DWF leest dat hij een kaart heeft gehad (jawel, ook net meegemaakt). Geef je iemand een kaart dan is dat altijd geheel duidelijk tijdens de wedstrijd. Na de wedstrijd noteer je de kaart (rood én geel) op het DWF. Bij thuiskomst maak je zelf direct een rapport op van de gebeurtenissen. (Dat doet dus niemand anders voor jou!) Dat rapport stuur je dezelfde dag nog aan het wedstrijdsecretariaat.

Het advies is dus heel simpel: Voorkóm ze, die rode kaarten!

Erik Jan Verhulst, Voorzitter Alliance Tuchtcommissie