De Scheids

De Scheids : Maakbaarheid

Nieuws afbeelding 18-1-2018 Dit zaalseizoen voelt anders dan andere jaren. Ik mis het drama en de spanning. De spelers lijken minder gedreven door emoties. Er gebeuren, in de zalen waar ik aanwezig ben, ook minder incidenten. Geen idee hoe dat komt. En misschien heeft u zelf wel heel andere ervaringen en is het gewoon een toevallige observatie.

Minder drama en incidenten levert intussen ook cleaner hockey op. Dat is dit jaar echt zichtbaar. Waar zijn de ballen in het blok, de pirouettes en het door de stick heenduwen aan de balk? Waar is het opsluiten in de hoek? In de wedstrijden die ik fluit komt dit alles nog maar enkele keren voor en dan zijn het ‘randgevallen’. De roekeloosheid is er uit. Dat lijkt me winst.

Vergelijk dit met vijf jaar geleden. Toen waren dit soort overtredingen nog schering en inslag. Ondanks alle onduidelijkheid die de regels hebben geschapen over -met name- het blok, moeten we toch constateren dat de meeste spelers zich er aardig aan houden. Misschien ook wel juist dóór die onduidelijkheid en de wisselvallige toepassing ervan door de scheidsrechters, durven spelers het risico niet meer te nemen om in het blok te spelen. Vervelender is, dat ze ook niet meer durven om net náást het blok te spelen. En welke aanvaller durft er vanuit rechts in de cirkel nog vóór te geven? Voor je het weet zit je aan de kant.

De regels hebben het gevaar voor spelers dus knap de kop in gedrukt. En misschien ook wel wat drama. Des te vreemder blijft de situatie dat de strafcorner nog steeds hoog op de goal mag worden geschoten. Dáár heb ik dit jaar wel weer veel gevaar bij gezien, tot hoofdletsel aan toe. De heilige strafcorner in het hockey blijft een onverklaarbare anomalie tussen al die regels die de veiligheid bevorderen.

Met regels is het spel dus inderdaad verregaand te beïnvloeden. Des te vreemder dat deze spelregelwijzigingen door een klein groepje mensen worden vastgesteld. Deskundigen, zeker, want gelouterde bondsscheidsrechters. Maar het hockey is niet alleen van bondsscheidsrechters. En ook niet van de hoofdklasse coaches. Wie van u is ooit gevraagd wat u vond van de strafcorner in de zaal? Wie heeft er ooit een enquête ingevuld over de invoering van nieuwe regels? Waarom hebben we vrijwel dezelfde regels voor hoofdklasse teams als voor Meisjes B2? Welke vorm van democratische controle kunnen wij eigenlijk uitoefenen?