Hockey & Trainingen

HD : Poolse bondscoach Karol Sniezek ook werkzaam bij Alliance

Nieuws afbeelding 30-9-2016 Met dank aan Monne Reitsma - sportjournalist bij het Haarlemsch Dagblad kregen wij het interview met onze eigen Karol Sniezek in handen. Een mooi interview over Karol's achtergronden en levensloop.

Karol Sniezek (35) maakt heel wat kilometers tussen Poznan en Heemstede. Hij verdeelt zijn aandacht sinds 2012 tussen de beste hockeyers van Polen en Heemstede.
Bij Alliance is hij coach van Heren 1 en technisch coördinator van de beste juniorenteams. In Polen is Sniezek bij de mannen bondscoach van zowel de veld- als zaalhockeyselectie.

Heel lang zal die combinatiebaan vermoedelijk niet meer duren. Sniezek overweegt te stoppen als Pools bondscoach in het veldhockey. Hij wil in zijn land wel aanblijven als zaalhockeycoach. Na de Zomerspelen van Londen was het vanaf 2012 mijn droom om me met Polen te plaatsen voor Rio de Janeiro. Dat is helaas niet gelukt. Tijdens het kwalificatietoernooi in Antwerpen werden we negende, terwijl we bij de beste vijf hadden moeten eindigen om door te gaan naar Rio. Het had mede te maken met oververmoeidheid van mijn spelers. De veldhockeyinternationals spelen ook interlands in de zaal. In Nederland is dat gescheiden. Nu er een nieuwe olympische cyclus aanbreekt richting Tokio is dit eigenlijk het moment om het stokje over te geven. Het ontbreekt me aan tijd om mijn aandacht goed te verdelen tussen Nederland en Polen. Maar ik moet dit allemaal nog bespreken met de bond en het sportministerie in Polen.

Sniezek is geboren in een stadje in het noorden van Polen. Als student verhuisde hij naar Poznan om er een trainersopleiding te volgen. Hij werd toen ook speler van het universiteitsteam en van Jong Polen. Via via kwam hij als middentwintiger terecht bij Alliance. Maar na één seizoen moest hij stoppen vanwege een ernstige knieblessure.

Met zijn Poolse trainersdiploma op zak begon Sniezek in 2010 als coach bij de jeugd van Alliance. In het begin was de taal het grootste probleem. Maar ik leerde op dat gebied veel van de allerkleinsten die ik trainde.

Tachtig procent is eigen kweek
Eén jaar verruilde hij de Heemsteedse club voor Kampong (Heren 2), maar daarna keerde hij terug bij Alliance. Die club heeft me zes jaar terug de kans gegeven om me hier te ontwikkelen als coach. Daar ben ik Alliance dankbaar voor en uit loyaliteit ben ik teruggegaan, aldus Sniezek die afgelopen seizoen met zijn team promoveerde naar de eerste klasse. Spelers die ik zelf heb opgeleid in de jeugd staan nu het in het eerste. Tachtig procent van de hockeyers in het eerste elftal is eigen kweek. Waar talenten voorheen vaak naar clubs met een grotere naam overstapten, zoals Bloemendaal en Rood Wit, blijven ze nu gelukkig bij ons. Het lukt steeds beter om spelers te behouden.

Sniezek woont in Haarlem. Zijn vrouw en twee kinderen (zes en twaalf jaar) verblijven in Poznan. Sniezek: Met de herfstvakantie zie ik ze weer. Het is geen optie dat ze hier gaan wonen. Mijn vrouw werkt bij de rechtbank in Poznan, die heeft haar eigen carrière. Nederland telt mee dan 260.000 geregistreerde hockeyers. Polen ongeveer 3.000. Dat is nog geen twee keer zoveel als het totaal aantal leden van Alliance.

Amateurs
Sniezek: Hockey is in Polen een kleine sport. Het wordt voornamelijk in Poznan beoefend. Vrijwel alle spelers zijn amateurs, die geen stuiver verdienen met hun sport.

Het lag in zijn bedoeling om met zijn in Nederland opgedane kennis het hockey een push te geven in Polen. Maar of dat gaat gebeuren betwijfel ik. Polen en Nederland zijn op hockeygebied twee totaal verschillende werelden. Nederlands heeft de beste organisatie en opleiding ter wereld. Het is op dit moment onmogelijk om de Nederlandse hockeystructuur te kopiëren in Polen.

Bron Haarlemsch Dagblad sept 2016 - Monne Reitsma

Kees Brown

2-10-2016 @ 14:42:05 |Interessant om te lezen.