De Scheids

De Scheids : Nulletjes en eentjes

Nieuws afbeelding 12-9-2014 Genuanceerde mensen, en daar reken ik mezelf gemakshalve even onder, hebben het niet altijd gemakkelijk als scheidsrechter. Want net zo min als vrouwen een beetje zwanger kunnen zijn, kunnen hoge ballen een beetje gevaarlijk zijn, strafcorners een beetje te hoog ingeslagen of spelers een beetje te weinig afstand houden. Als scheidsrechter behoor je  binnen een seconde te beslissen of het te gevaarlijk, te hoog of te weinig afstand was. En dan is de beslissing ja of nee. Mee of tegen. Nulletje of eentje. De beslissing voor een nulletje of een eentje wordt niet altijd goed begrepen door de spelers. Het is ook niet altijd zwart-wit! Grijstinten. Want in misschien wel de helft van de gevallen is de overtreding helemaal niet zo duidelijk. En kunnen redelijke mensen tot andere conclusies komen.  Zo ook afgelopen week. Een Alliance speler geeft luidruchtig commentaar op mijn beslissing om een vrije bal toe te kennen voor ‘stickslaan’. Hij beroept zich er op dat zijn slachtoffer dat even tevoren ook bij hem had gedaan. En toen was er niet gefloten!  Dan denk ik toch even bij mezelf dat die speler wel een goed punt kan hebben. Consequent fluiten is inderdaad heel belangrijk. Ik probeer die eerdere situatie nog even terug te halen. Maar ik vind deze  stickslag toch net wat erger.  Daarbij bedenk ik me dat zijn emotie misschien ook wel voortkomt uit het feit dat zijn team áchter staat. Misschien heeft hij vannacht ook wel slecht geslapen. Of is zijn vriendin bij hem weggegaan. Veel meer kan ik echter niet bedenken in één seconde. Ik heb een beslissing genomen. Het is een eentje geworden. Ongenuanceerd. Want het was een te harde stickslag en je hebt mijn beslissing te accepteren. Na de wedstrijd kunnen we het er nog eens over hebben. Maar dan is iedereen het altijd al lang weer vergeten. En drinken we een biertje.

De scheids is waarschijnlijk de meest aangeroepen persoon in het veld tijdens de wedstrijd...  Maar de scheids zorgt wel dat er gehockeyd kan worden! Wat gaat er om in de scheids zelf? En hoe moeilijk en hoe leuk is het om te fluiten? Maak het vanaf nu mee in de nieuwe Alliance-column 'de Scheids'. Geschreven door een Alliance-scheidsrechter natuurlijk.

Lees ook deze bijdrage van 3 september j.l.