Arbitrage

Geef je op voor de scheidsrechtersexamens van 12 - 16 september

Nieuws afbeelding 30-8-2022
Dit bericht is een oproep aan ouders om zich op te geven voor het online scheidsrechtersexamen en als aankondiging voor de O16 en O18 spelers die ook geacht worden dit examen te doen.

Ieder jaar verlaten er (jeugd)spelers onze club. Dat hoort erbij maar daarmee zijn er ook minder scheidsrechters. Dat moeten we dus elk jaar weer aanvullen met (ouders van) nieuwe spelers. Zonder scheidsrechters kunnen we geen wedstrijden spelen. Opgeleide scheidsrechters dragen ook bij aan een goede wedstrijd en daarmee het plezier in hockey.

Bij Alliance leveren ouders als clubscheidsrechter een belangrijke bijdrage door in de breedtehockey samen met een O16/O18 speler de thuiswedstrijden te fluiten. Dat betekent dat de basiskennis van de spelregels op niveau moet zijn. Daarom organiseren we met de KNHB het digitale scheidsrechtersexamen. Dat is een online theorie examen en je dient je daarvoor via de coach van een team op te geven.
De coaches hebben daar inmiddels een uitgebreide e-mail over ontvangen.

Deze examenweek geldt ook voor senioren en junioren O16 en O18. Alle spelers van O16 en oudere teams worden geacht hun scheidsrechterskaart (registratienummer) te halen en worden door de arbitrage commissie op één van de avonden ingepland dat ze geen training hebben. Iedereen wordt hierover door de arbitragecommissie via e-mail geïnformeerd via het mailadres dat in onze administratie staat. Check dus je e-mail!

De spelregels zijn van toepassing op de wedstrijden met 11 spelers, dus vanaf de junioren / O12 teams. Deze categorieën worden rechtstreeks (via de coaches) door de arbitrage commissie benaderd. Speelt jouw kind bij de Jongste Jeugd en wil je ook graag examen doen en fluiten of heb je de oproep via de coach gemist? Je kan altijd rechtstreeks contact opnemen via [email protected].

Examens en voorbereiding
De examens zijn iedere avond van 20.00 - 21.00 in de week van maandag 12/9 tot en met vrijdag 16/9. Dat is al dichtbij dus doe dit snel en je ontvangt de instructies hoe hierop voor te bereiden.

Op de Alliance website staat op deze pagina (link) veel informatie over de spelregels, inclusief verwijzingen naar ondersteunende informatie van de KNHB.

De arbitragecommissie moedigt iedereen aan dit examen te doen en vraagt via een e-mail aan de coaches wie hieraan wilt deelnemen. De commissie geeft vervolgens de gegevens door aan de KNHB.

De organisatie KNHB Opleidingen stuurt de link voor het examen per e-mail naar je persoonlijk mailadres. Alliance betaalt je deelname en verwacht dus ook dat je er serieus mee omgaat. De examens worden in het algemeen niet moeilijk gevonden als je je hebt voorbereid.

Mocht je het examen niet gehaald hebben dan herkansing examens op maandag 19 en woensdag 21 september, van 20.00 - 21.00 uur.

Ondersteuning
Op maandag 5/9 vindt de Opfrisavond Spelregels op de club plaats van 20.00-21.00 uur. Vrije inloop.

Op dinsdag 6/9 is in het clubhuis van 20.00-21.00 uur een Examen Vragenuurtje gericht op het scheidsrechtersexamen.

Met sportieve groet,
de Arbitragecommissie Opleidingen
Maurits van der Heijden
Onno Bosch
Marije Kaart

ps.
We doen ons best om het allemaal in goede banen te leiden en kunnen daarbij nog versterking gebruiken. Vele handen maken licht werk! Voor de opleidingen en ook voor het inplannen tijdens de zaterdag- en zondagcompetitie. Dat zijn we overigens steeds verder aan automatiseren door middel van self service maar een deel blijft mensenwerk. Heb je interesse om op deze manier een bijdrage aan de club te leveren, laat het ons svp weten via [email protected] of [email protected].