Bestuurstafel

Veilig sportklimaat - ook vrijwilligers een VOG

Nieuws afbeelding 9-10-2015 MHC Alliance vindt het belangrijk dat haar jeugdleden zich in een veilig sportklimaat kunnen bewegen. Naast diverse maatregelen en beleid die we op dat gebied al hebben, wil Alliance het overleggen van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) verplicht stellen. Alliance heeft het grootste aantal jeugdleden van Nederland en hecht er grote waarde aan om het veilige klimaat en de omgeving voor met name onze jonge sporters te beschermen. De laatste tijd zijn helaas in de media steeds meer gevallen naar voren gekomen van ongewenst gedrag op en rond sportvelden. Een VOG voor personen die met minderjarigen werken is een belangrijke stap om dat veilige klimaat te waarborgen. Ook de KNHB raadt verenigingen aan om de VOG verplicht te stellen voor een ieder (trainer/coach/manager/begeleider) die met jonge sporters werkt.

Onze club heeft het afgeven van een VOG door onze betaalde trainers vorig seizoen ingezet, inmiddels hebben zij allen een VOG overlegd. Vanzelfsprekend hebben we naast betaalde trainers ook veel vrijwilligers (trainer/coach/manager/begeleider) die structureel met jeugd werken. Om ook deze mensen een VOG te kunnen laten overleggen, hebben wij het traject van gratisvog.nl ingezet. Om hiervoor in aanmerking te kunnen komen moet een breder preventief beleid gevoerd worden. Zo hebben wij bijvoorbeeld onze gedragsregels up-to-date gemaakt.

Wij zijn verheugd te kunnen melden dat Alliance inmiddels de goedkeuring heeft gekregen om voor al onze vrijwilligers die structureel met jeugd werken een gratis VOG te kunnen aanvragen. Het bestuur heeft besloten om dit voor vrijwilligers van 18 jaar en ouder te laten gelden.

Daarnaast dient door alle vrijwilligers, die geen lid zijn van Alliance maar wel vallen binnen de voornoemde categorie, een verklaring van Tuchtrecht getekend te worden. Door het ondertekenen van deze verklaring verbinden ook die vrijwilligers die geen lid zijn zich aan het Tuchtreglement van de KNHB. De KNHB is bezig dit bij alle verenigingen door te voeren om zo ook op dit vlak een veilig sportklimaat te kunnen waarborgen.

Inmiddels zijn ruim 350 vrijwillige coaches en begeleiders door ons benaderd voor het aanvragen van een gratis VOG en het invullen van de Verklaring van Tuchtrecht. Van een aantal hebben wij de gegevens en verklaring inmiddels terug ontvangen. Voor degenen die dit nog niet hebben gedaan, het verzoek om dit alsnog zo spoedig te doen.

Heeft u vragen omtrent bovenstaande, neem gerust contact op via [email protected]

Met z’n allen kunnen we zorgen voor een veilig sportklimaat!

Bestuur MHC Alliance