De Scheids

De Scheids : Kleijn lijstje

Nieuws afbeelding 28-4-2015 Ik vermoed dat er maar weinig zaken zijn die ons aller Jaap Kleijn niet systematisch aanpakt. Allereerst wist hij na gedegen speurwerk vast te stellen wie uw razende Scheids is. Daarna diende hij ook nog zijn eigen lijstje met bijzondere spelregels in welke hij in de loop der jaren op de velden heeft geobserveerd. Het lijstje leest als een bloemlezing van grappige en soms gênante vergissingen die bij ons op Alliance, en vast ook wel daarbuiten, worden gemaakt door scheidsrechters.

U vindt het vast niet erg als ik een greep doe uit de Kleijne lijst, door Jaap zelf (met recht) zijn lijstje met fantoomregels genoemd. Omdat Jaap niet het risico wilde nemen dat uw razende Scheids de juiste regel ook niet kende zette hij er die veiligheidshalve zelf bij. Daar gaan we:

1. Bal is over de zijlijn gegaan. Speler legt de bal op de lijn maar pusht die weer uit. Scheidsrechter: Opnieuw nemen want de bal is niet in geweest.  (Hij weet niet dat de lijn bij het veld hoort dus dat nu de tegenpartij de bal mag innemen.)
  2. Wedstrijd in de D categorie. Bij een schot op goal stopt een verdediger de bal met de voet op de doellijn. Scheidsrechter geeft een strafcorner. Gevraagd waarom? Antwoord: Bij de D doen we toch niet aan strafballen? (wel dus)
  3. Scheidsrechters denken dat de scheidsrechters mee draaien na de rust (niet dus).
  4. Vraag aan een nieuwe scheidsrechter: Hoe lang duurt de rust? Geen idee! Een half uur? Vond ze wel wat lang. Een kwartier leek haar goed. (5 min, met rondje spuiten 10 minuten).
  5. Ervaren scheidsrechter (MA), fluit niet na toekennen doelpunt. Vraag waarom niet? Ach dat doen wij nooit  (wij wel!)
  6. Scheidsrechters fluiten regelmatig in de verkeerde cirkel. En ook:  Scheidsrechter fluit niet in de eigen cirkel maar laat dat over aan de andere scheidsrechter. Waarom? Antwoord: Zij staat toch het dichtste bij. (auw, jouw cirkel is altijd aan je rechterhand, in die andere fluit je niet)
  7. Je mag niet ‘affluiten’ als er een aanval aan de gang is?   Hmmm, de wedstrijd duurt 2 keer 35 minuten!
  8. Bal mag niet hoog in de cirkel. De hoge bal bestaat niet meer, wel de gevaarlijke bal. De bal mag dus wel hoog in de cirkel als die niet gevaarlijk is. Maar omdat er meestal veel spelers in de cirkel staan is een hoge bal al snel gevaarlijk.
  9. Een bal die voor 50% over de lijn is,  is UIT. Nee dus, 100%.
  10. Een jongen van de B categorie fluit zeer matig en ziet overduidelijke overtredingen niet. Vraag waarom hij dat niet ziet ? Antwoord: Ja, maar ik ben keeper. Nee, dan is het OK!
Met dank aan Jaap Kleijn!

Nicolette Holst

28-4-2015 @ 18:22:31 |👍