De Scheids

De Scheids : Hoge teams, hoge ballen

Nieuws afbeelding 8-4-2015 De hoogste C jeugd blijft mij verbazen. De C1 teams onderscheiden zich in hun gedrag nauwelijks meer van de senioren standaardteams. Coaches, assistent coaches, managers, trainingspakken, lunches en bidons. Wedstrijden worden goed voorbereid in lange teambesprekingen. Tegenstanders geanalyseerd. Met een bloedstollende ernst wordt er ingeslagen en warmgelopen. Het zijn even geen kinderen meer. Hier wordt sport bedreven op het scherpst van de snede. Het publiek van thuis en uitspelende ouders is er helemaal klaar voor.

De spanning die op het veld heerst bereikt mij ook als scheidsrechter. Over de keuze bij de toss is nagedacht. Gezichtjes staan strak gespannen. Shake Hands geeft je de gelegenheid je tegenstander in de ogen te kijken. En de scheidsrechter natuurlijk. Het zijn ook maar mensen.

Soms komen coaches uit zichzelf naar ons toe om kennis te maken of ons in te schatten. Als dat gebeurt zijn het bijna altijd oudere coaches. As er jongere coaches bij zijn, zie je ze meestal niet. Jongere coaches spelen namelijk zelf vaak in Dames 1 of Heren 1 en komen hier om te winnen. Als je zelf hoog speelt hoef je blijkbaar scheidsrechters geen hand te geven. Daarom zoek ik de jongere coaches altijd zelf op. Ze zijn vaak verbaasd dat je als scheidsrechter jezelf even komt voorstellen. Altijd goed ook om het ijs even te breken. Het werkt wonderwel.

De yell klinkt dreigend. De wedstrijd gaat in moordend tempo van start. Het is de nummer één tegen de nummer laatst, dus ieder heeft er zo zijn eigen verwachtingen van. Maar de teams doen niet voor elkaar onder. De wedstrijd eindigt in remise. Het was een stevige maar faire pot, zonder incidenten.

Na de wedstrijd krijgen wij als scheidsrechters graag van iedereen een hand. Maar vandaag kregen we van de tegenstanders én van hun coaches en begeleiders géén hand. Dat zijn altijd interessante momenten. Ongeveer een half uur na de wedstrijd zie ik mijn kans schoon. Ik spreek de jonge coach aan en vraag haar waarom ze ons geen hand kwam geven? Ze koos direct de aanval. Wij waren niet consequent geweest! Soms floten we hoge ballen af wegens gevaarlijk spel. Maar Alliance mocht hoge ballen slaan met de backhand zonder dat die werden afgefloten! Wísten wij dan niet dat hoge ballen met de backhand altijd moesten worden afgefloten? Deze coach speelde immers hoofdklasse Dames en wist tenminste wat de regels waren! Ik hoorde het allemaal aan. En legde haar uit dat het inderdaad zo was dat hoge ballen met de backhand in de hoofdklasse Dames altijd worden afgefloten. En trouwens ook bij alle andere Dames 1 en Heren 1 teams. Maar niet bij de jeugd. Ik nodigde haar uit om de briefing voor clubscheidsrechters er nog eens op na te slaan.
Bovendien kan je dan toch nog wel iemand een hand geven? Maar dat bleek een brug te ver. As we het oneens zijn krijgt de scheids geen hand. We hebben het er nog even over. De toon verzacht. De spanning ebt weg. Excuses volgen. Een Shake Hands volgt ook. Beter laat dan nooit.