De Scheids

De Scheids : Teams

Nieuws afbeelding 6-10-2014 Hoeveel teams staan er op een hockeyveld? Twee, met ieder elf spelers? Fout. Want de scheidsrechters vormen ook een team. Daarom komen we ook het liefst samen het veld op en gaan we er samen weer van af. We willen immers laten zien dat we deze klus samen gaan klaren. Net als teams voor het begin van een wedstrijd met hun strijdkreet laten horen dat ze het samen gaan doen. Zie het maar als onze yell.

Als de wedstrijd is begonnen moet die samenwerking tussen scheidsrechters ook inhoud krijgen. Dat betekent dus dat je elkaar goed moet aanvullen. Zeker als het spel zich in de uithoeken van het veld afspeelt. Want hoe verder je weg bent van de bal hoe lastiger je de situatie kunt beoordelen. We moeten dus goed samenwerken. Zo kun je profiteren van de hulp van je collega. Maar die hulp is niet helemaal gratis. Voor beide scheidsrechters schept die samenwerking ook verplichtingen.

Pas nog was er zo'n moment dat ik mijn collega hard nodig had: Een snelle uitbraak bracht het spel van de ene cirkelrand in drie slagen helemaal terug op mijn eigen cirkelrand. In het duel dat zich daar toen afspeelde tussen een aanvaller, een verdediger en de keeper gebeurde er vanuit mijn gezichtspunt iets vreemds: De bal maakte even een onverwachte hoek terwijl de stick van de aanvaller er niet in de buurt was. Direct daarna scoorde de aanvaller.  Soms wacht je een hele wedstrijd op enige spanning. En dan ineens is die er. Ik aarzel en probeer de scene in mijn hoogd terug te spelen.  Hoe kan die bal ineens met een vreemde hoek in de cirkel zijn beland zonder dat de stick van de aanvaller de bal raakte? Hoopvol kijk ik naar mijn collega, die heeft toch wel  gezien? Mijn collega loopt echter rustig mijn kant op. Maar hij staat wel nog op zijn eigen 23 meterlijn, ongeveer 50 meter verderop.

Ik moet een gecalculeerde gok nemen. Het moet wel shoot zijn geweest...  Ik keur de goal af.  En ik kijk er zo overtuigend en intelligent mogelijk bij. De scorende aanvaller kijkt mij teleurgesteld maar berustend aan en loopt daarna rustig terug. Geen heftige commentaren. Goed gegokt dus.

In het clubhuis bespreken we samen de wedstrijd nog even na. Mijn collega is tevreden, ik ook. We waren een goed team. En we praten nog even over dat ene moment, toen ik zijn hulp echt nodig had. Want als hij me toen had kunnen helpen waren we niet een goed team maar een perfect team geweest.