De Scheids

De Scheids : Marco

Nieuws afbeelding 24-1-2017 Voetbalgrootheid Marco van Basten heeft maar een paar maanden nodig gehad in zijn nieuwe functie bij de FIFA om tot de conclusie te komen dat voetbal gebaat zou zijn bij een aantal flinke spelregelwijzigingen. Waar de hockeysport jaar-in-jaar-uit, inderdaad tot vervelens aan toe, de spelregels ingrijpend heeft aangepast, is de FIFA er in geslaagd om alle noodzakelijke verbeteringen aan zich voorbij te laten gaan. Met grote moeite is enkele jaren terug alleen de ‘video referee’ binnengedrongen bij internationale wedstrijden. En het terugspelen op de keeper is ooit veranderd. That’s it. Kijk naar Studio Sport en je ziet waar het stilzitten toe heeft geleid.

Van Basten heeft de paar maanden dat hij nu in functie is duidelijk goed benut. Hij is op bezoek gegaan bij hockeyclubs, zo lijkt het. Bijna alle maatregelen die hij voorstelt komen namelijk één op één bij ons vandaan. Het mag geen verrassing heten dat hij, als typische spits, in ieder geval de buitenspelregel wil afschaffen. Ook de tijdstraf bij een gele kaart, het doorwisselen van spelers en onze shoot-outs vielen bij van Basten in de smaak. Vreemd genoeg ontbrak de self pass in zijn voorstellen; een regel die de snelheid van het voetbal direct sterk zou vergroten.

De zelfbenoemde voetbalexperts buitelen inmiddels over van Basten heen. De meeste commentatoren concluderen dat voetbal een conservatieve sport is en dat er dus wel niets zal veranderen. Met zo’n instelling krijg je al snel gelijk. Maar ook onze eigen Jacques Brinkman, nooit te beroerd voor een onorthodoxe mening, deed een duit in het zakje. Volgens hem was het afschaffen van buitenspel het hockey niet ten goede gekomen. Buitenspel zou het hockey (en ook het voetbal) aantrekkelijk maken.

Dat was mij nog nooit opgevallen. Als ik terugdenk aan mijn eigen hockeywedstrijdjes denk ik nooit met weemoed terug aan een geslaagde buitenspelval. Wel krijg ik direct tientallen onterecht afgefloten aanvallen en doelpunten op mijn netvlies. Scheidsrechters die met de beste wil van de wereld vaak toch de verkeerde beslissing namen. De mogelijkheden voor partijdig fluiten die het creëerde. De oeverloze discussies die buitenspel steeds opleverde. En er gaat inderdaad geen aflevering van Studio Sport voorbij zonder dat Hilversum feilloos het falen van het scheidsrechterlijke trio op mijn scherm weet aan te tonen. Leuk joh, die buitenspelregel!

Dus, beste Marco, mijn zegen heb je. Schaf buitenspel af en het voetbal wordt opener, eerlijker, creatiever en aanvallender. Misschien dan toch één klein advies. Je weet dat we bij hockey al een jaartje of twintig bezig zijn met het opleuken van onze sport? Dus neem er een beetje de tijd voor. Anders sta je dadelijk zelf genadeloos buitenspel.